Omdannelse af den flade e-bog til en fordybende oplevelse

Omdannelse af den flade e-bog til en fordybende oplevelse

Omdannelse af den flade e-bog til en fordybende oplevelseDette århundredets første tiår var den flade e-bogs barndom. Det var den trykte bog i et digitalt format med nogle ekstra funktioner, afhængigt af hvilken e-læser du brugte. E-Bogen var stadig langt fra at drage fordel afdigital teknologi, selv på det tidspunkt. Forfatterne til  The Horizon Report 2011 Edition i slutningen af dette årti skrev, at:

“Det mest interessante aspekt af elektroniske bøger er imidlertid ikke de enheder, de tilgås med; Det er ikke engang teksterne selv. Hvad gør elektroniske bøger en potentielt transformativ teknologi er de nye former for læseoplevelser, som de kan gøre muligt. Udgivere er begyndt at udforske meget visuelle grænseflader, der omfatter multimedier og samarbejdselementer.”

Men det eneste, der virkelig skete i løbet af det følgende årti var, at lydbogen blev indført i et komplet digitalt format. Enten til download eller som en abonnementsbaseret streamingtjeneste. Det var en interessant udvikling, men langt fra forfatterne til Horizon Report 2011 vision om rigt visuelle oplevelser, der gør brug af teknologien.

En fordybende oplevelse

Da det er her, den digitale bog bliver en transformativ fordybende oplevelse. Da teknologien er fortsat med at udvikle sig hurtigt, kunne dette nu omfatte mange forskellige interaktive funktioner, gamification samt virtual- og augmented reality. Sidstnævnte kunne gøre den digitale bog fusionere med den virkelige verden i en grænseløs og ubegrænset oplevelse af uanset emne eller historie, du ønsker at udforske som en iReader.

Skrevet af
LarsGoran Bostrom©


SOE PublishingLabStoryteller PublishingLab is a makerspace or development platform for interactive books. Where the main target groups are publishing houses and educational organisations. The features on the platform are characterised by flexibility, versatility and advanced technology that not requires any programming skills and are very easy to use. The user can totally focus on empowering the stories and other content with different forms of interactivity.